Lavere skat og virksomheder i vækst.

Alle hårdtarbejdende danskere fortjener mere økonomisk tryghed og større frihed. Derfor vil vi afskaffe løbende boligskatter, sænke skatten på arbejde og skabe flere jobmuligheder med Europas bedste erhvervsklima.

HVORFOR

1

Lavere skat er respekt for hårdt arbejde og økonomisk frihed til dig og din familie.

2

Ingen skal beskattes af at bo i et hus, de allerede har købt og betalt.

3

Mere vækst giver bedre råd til velstand og velfærd. Pengene skal tjenes, før de kan deles ud!

HVORDAN

Skattesystemet skal belønne driftige borgere og virksomheder og understøtte de mennesker, som gerne vil eje deres hjem. Det skaber et trygt samfund i vækst, hvor der hvert år bliver bedre råd til velstand og velfærd, og det giver flere muligheder for at finde et givende arbejde.

En lavere skat på arbejde vil give danske familier mulighed for selv at vælge, om de vil spare mere op eller holde mere fri. Derfor er skattepolitik også værdipolitik for os – vi ønsker, at der er bedre råd til at træffe de valg, man vil, her i livet.

pin-vector-c-elsker-boligejereSkab tryghed for boligejerne

Vi vil skabe tryghed for alle boligejere ved at afskaffe grundskylden og ejendomsværdiskatten. Det får vi råd til ved at indføre en skat på realiserede gevinster ved bolighandler. Men det er selvfølgelig kun værdistigninger, der er optjent, efter at forslaget er indført, som skal beskattes.

Læs mere: Sådan vil vi afskaffe boligskatterne

Et skattesystem, der belønner – let skatten på arbejde

Man skal forsørge sig selv, hvis man kan. Til gengæld bør skatten på arbejde lettes. Vi ønsker at afskaffe topskatten helt, da vi ikke mener, at en succesrig karriere skal straffes med en særskat. Uden topskatten vil de bredeste skuldre stadig bære det største læs, fordi alle vil betale en lige stor del af deres løn i skat, uanset hvor stor eller lille denne løn er.

Vores vision er, at alle bidrager med hver tredje krone i skat. På den måde betaler alle en lige stor del af deres timeløn, uanset hvad de arbejder med. Et socialt fribeløb i bunden skal sikre, at ingen stiger i skat. Det vil skabe et fair, enkelt og gennemskueligt skattesystem, hvor man som borger kan regne sin skat ud på bagsiden af en serviet.

Virksomheder i vækst er godt for borgerne

Det skal være lettere at investere, udvide, ansætte, producere og skabe vækst for danske virksomheder. Derfor ønsker vi at forenkle administrative byrder og at lette selskabsskatten – vores vision er, at den helt kan fjernes. For det er godt for Danmark, at vi har stærke virksomheder, som har råd til at investere i deres medarbejdere og i produktudvikling.

Bedre råd i hverdagen

Vi ønsker at fjerne punktafgifter på dagligvarer, som ikke er til for at regulere direkte skadelig adfærd. Det vil betyde, at danskerne får råd til sundere mad, når de køber ind, eller at pengene kan bruges andre steder.

Det er også vores vision, at registreringsafgiften på sigt kan afskaffes helt. Det vil give alle bedre mulighed for at få råd til sikrere og mere miljøvenlige biler – også familier med mange børn. For at få til dette, vil vi indføre en skat, der primært rammer forurenende personbiler. I dag er den gennemsnitlige danske bil omkring ni år gammel, og det er en stor belastning for miljøet.