Ny boligskat gavner vores lokale boligejere

af Hans Jørgen Larholm, MB, konservativ.
I sidste uge landede regeringen en længe ventet aftale om fremtidens boligskatter. Det er godt nyt, hvis man ønsker et mere stabilt boligmarked med mere retfærdige boligskatter, og det er godt nyt, hvis man – lige som os – kæmper for mere tryghed for boligejerne.
Det er også godt nyt for vores lokale boligejere her i Varde Kommune. Nu har Skatteministeriet nemlig regnet på, hvad det vil betyde for de gennemsnitlige boligejere i alle landets kommuner, og hvis man ser på tallene for vores kommune, er der også ganske betydelige skattekroner at spare for os frem imod 2021, som beregningen fokuserer på.
Tallene er nu offentligt tilgængelige på www.nye-ejendomsvurderinger.dk/min-boligskat, og de viser, at en gennemsnitlig familie i et typisk hus i Varde Kommune allerede om fire år vil få en skattelettelse på 3.800 kroner, samtidig med at der derudover er aflyst en stigning i grundskylden på op til 3.100 kroner.
Det er trods alt noget, der kan mærkes i en families budget, og det er et resultat, vi er glade for og tilfredse med, selvom det selvfølgelig havde set endnu bedre ud, hvis Det Konservative Folkeparti havde siddet på 90 mandater i Folketinget.
Boligaftalen er blevet rost af mange økonomer, fordi den giver tryghed for boligejernes skat. Omvendt er aftalen selvfølgelig også blevet kritiseret af venstrefløjen, der hellere vil have brugt pengene på et endnu højere offentligt forbrug. Sådan kan man jo altid se forskelligt på store aftaler.
Men set her fra vores side er det en rigtig god nyhed, at vores lokale boligejere kan se frem til lettelser i boligskatterne, der i alt for mange år blot har fået lov til at stige og stige.
Derfor: Godt arbejde af Folketingets partier – og tak for et godt kompromis!